Best gek eigenlijk: recruitmentbureaus en headhunters die garantie geven op een kandidaat die ze plaatsen. Het is niet ongebruikelijk dat wanneer de geplaatste kandidaat de verwachtingen niet waarmaakt en binnen een half jaar vertrekt, het bureau kosteloos een nieuwe kandidaat zal aandragen.

Maar anders dan bij een nieuw aangeschaft apparaat met een ‘fabrieksfout’, is het voor organisaties helemaal niet geruststellend om te kunnen rekenen op een gratis nieuw ‘exemplaar’ als de oorspronkelijke kandidaat niet voldoet. Dat gaat namelijk hoe dan ook gepaard met hoge kosten*) en verlies van tijd, om nog maar te zwijgen van de gemiste kansen die de kandidaat had kunnen verzilveren.

De garanties die recruitmentbureaus en headhunters geven zijn dus, als het erop aankomt, niet meer dan een doekje voor het bloeden. Bovendien leiden ze af van een veel belangrijker punt: of een nieuwe medewerker slaagt, is voor het grootste deel de verantwoordelijkheid van de organisatie zelf!

Veel organisaties onderkennen dat natuurlijk. Daarom beginnen ze op werkdag 1 van de nieuwe aanwinst met het ritueel van onboarding: zorgen voor de facilitaire zaken, cultuur verkennen, collega’s leren kennen, een buddy misschien? Maar we kunnen niet genoeg benadrukken dat ook dat alles geen garantie voor succes is! Want hoe zorg je nou dat de nieuwe collega niet in de valkuil stapt te doen wat-ie altijd gedaan heeft, omdat dat hem of haar heeft gebracht waar hij/zij nu is? Want ook hier geldt: successen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst! Of hoe voorkom je dat de nieuweling binnen de kortste keren ingekapseld raakt in de heersende organisatiecultuur, terwijl hij/zij juist was binnengehaald om die te helpen veranderen?

Het begeleiden van de succesvolle transitie van nieuwe mensen, vooral die op sleutelposities, vergt kortom veel meer dan een standaard onboarding-programma. Daar kan een werving & selectiebureau eenvoudigweg niet garant voor staan en daar heeft een HR-afdeling ook geen tijd voor. Je moet je bovendien afvragen of dat hun taak wel is.

Hoe kan het dan beter?

Ons antwoord: het ’90-days kickstart programma’, het unieke onboarding-programma van de Meermakers! Dat is een intensief coachingtraject, startend vanaf het moment van ondertekening van het contract tot aan 90 dagen na de start in een nieuwe functie. De leercurve waarin een nieuwe medewerker zit wordt hierdoor steiler, met als resultaat dat het break-evenpunt (het punt waarop een nieuwe medewerker zoveel heeft bijgedragen aan de nieuwe organisatie als dat hij of zij heeft gekost), gemiddeld 35 tot 40 procent eerder wordt bereikt.

Want binnen die 90 dagen heeft de nieuwe medewerker inzicht in zijn/haar opdracht, is duidelijk welke (strategische) aanpak het meest geschikt is, hoe de manager te managen, is de teamanalyse klaar, zijn alle stakeholders effectief in kaart gebracht, is het laaghangende fruit geïdentificeerd en zijn de eerste moeilijke beslissingen genomen. Gebruikelijke valkuilen worden voorkomen doordat dit alles onder vakkundige begeleiding van de onafhankelijke transitiecoaches van de Meermakers plaats vindt. Dat heet goed zorgen voor je investering.

Van de nieuwe medewerkers die door een gestructureerd transitieprogramma heen zijn gegaan, is bijna 60% na drie jaar nog bij de organisatie werkzaam.

Het ’90-days kickstart programma’: een betere garantie op werving & selectie kun je niet krijgen!

Weten hoe wij recruitmentbureaus en HR-afdelingen kunnen versterken? Kijk dan op onze website www.demeermakers.nl, of neem contact met ons op via info@demeermakers.nl.Wij bieden transitiecoaching en workshops die naadloos ingepast kunnen worden in bestaande onboarding programma’s.

*) Bij vertrek binnen één jaar na aanstelling lopen de kosten op tot wel drie jaarsalarissen. Denk aan kosten voor werving & selectie, nieuwe inwerkperiode en eventuele interim oplossingen